Hur skapar man ett attraktivt evenemang? Mötesexperter och eventplanerare vet hur man lockar många deltagare, håller dem alerta och får dem att rekommendera evenemanget till andra. Här hittar du 5 smarta tips som gör dina evenemang till årets mest efterlängtade tillställningar!
- Sociala medier
Det finns en enorm potential i de sociala medierna när det gäller PR och marknadsföring. Börja med att ta reda på om din målgrupp över huvud taget finns på sociala medier, och i så fall på vilka. Sedan är det bara att sätta igång!
Genom att vara aktiv och synas på stora plattformar såsom Facebook och Twitter kan du nå dina potentiella evenemangsbesökare där de befinner sig. Facebook ger dig möjligheten att skapa och bjuda in till evenemang. Dessutom finns möjligheten att skapa riktade annonser. Med en egen hashtag på Twitter kan du på ett enkelt sätt få deltagarna att tala om evenemanget och därmed få ännu mer publicitet. LinkedIn och Google+ är också bra alternativ ifall din målgrupp finns där.
Om du har använt dig av sociala medier i rekryteringsfasen är det viktigt att du håller dig aktiv hela evenemanget igenom. Hitta på hashtaggar och uppmuntra deltagarna att dela upplevelser och bilder från eventet med sina vänner. Det kan få andra att själv vilja delta nästa gång, och innan du vet ordet av har du tagit steget närmare ett attraktivt evenemang!
- Involvera dina talare
När du har hittat dina talare kan du be dem hjälpa till att sprida information om evenemanget. Talarna vill gärna förknippas med ett populärt evenemang, och det att de syns mer gynnar både talarna och ditt evenemang.
- Roliga aktiviteter
Att varva information och framläggningar med lättsamma aktiviteter brukar vara mycket uppskattat. Det ger hjärnan en liten paus, öppnar för sociala interaktioner och ökar deltagarnas fokus under mötet eller föreläsningen då de har något extra roligt att se fram emot. Vinprovning, utflykter eller spabesök brukar vara populära aktiviteter. Ta reda på vad just dina omgivningar har att erbjuda!
- Förstklassigt innehåll
Det går inte att bara förlita sig på en häftig show – ifall det inte är det åhörarna kommit för att se. Det gäller att ta reda på vad åhörarna vill få ut av evenemanget, hitta den röda tråden och sedan hålla sig till den. Om personer kommer till ditt evenemang eller inte beror i hög grad på vad för slags innehåll du kan erbjuda, så var noggrann i planeringen. Det garanterar att människor kommer till ditt evenemang och återvänder nästa år!
- Feedback
Följ upp med dina evenemangsbesökare efter eventet. Fråga dem vad som fungerade bättre och vad som fungerade mindre bra. Försök att ställa öppna frågor som ger utrymme till mer utförliga och personliga svar. Ta till dig återkoppling och konstruktiv kritik och genomför så många föreslagna ändringar som möjligt. Det visar att du lyssnar på dina evenemangsbesökare, respekterar deras åsikter och att du ständigt strävar efter att förbättra evenemanget.
Söker du skickliga talare inom en rad olika ämnen kan vi tipsa om ett besök på www.athenas.se