Vad är det som driver en evenemangsproducent? Vad vill man uppnå? Handlar det om att ”sälja på” kunden så mycket som möjligt? Om man är född med två öron och en mun ska man lyssna dubbelt så mycket som man pratar då?
Det är många frågor innan man kommer fram till ”verkstad”. Vem är kunden? Vad vill kunden ha? Vad vill jag som producent leverera? Ser kunden samma resultat och produkt som jag gör?
Jag har jobbat för privata aktörer under 15 års tid. Jag har även 10 års erfarenhet av arbete i offentlig miljö. Det är stora skillnader mellan dessa miljöer. Jobbar man i det privata så är det enskilda kunder/företag man ska skapa något för. I det offentliga så är det ju ca 145 000 kunder, dvs alla dom som betalar skatt i Norrköpings kommun och då blir ju dom typ mina kunder.
Att producera för ett privat företag kan verka lättare eller kanske inte. Här är trixet att se till att kunden ser samma produkt som du planerar. Här känns det också viktigt att överträffa kundens förväntningar. Är målet i produktionen att få skicka en faktura? Nej, knappast. Det gäller att skapa en nöjd kund. Det kommer att se till att regleringen av den välskötta ekonomin framstår som en ren och enkel formalitet.
När kunden är offentlig, då kan du ge dig tusan på att det finns lika många åsikter om vad som är bra eller dåligt som det finns invånare i Norrköpings kommun. Folk tycker och har synpunkter. Men det är superbra! Har dom inte det så spelar det ju ingen roll om man gör något. Som producent vill man ju att evenemangen märks och offentliga evenemang ska beröra. Då blir det både ris och ros. Vilket alltid har triggat mig att öka tempot, och leverera mer.
I en offentlig miljö så är en kontrollerad ekonomi viktig då det handlar om skattepengar. Här får jag dock aldrig reglera en ekonomi med en ”kund”. Men jag kan lova er att känslan när man kliver upp backstage på en scen under Augustifesten, och ser 25 000 personer i Vasaparken som bara vill ha evenemang, underhållning och upplevelser eller när Strömmen i Norrköping är full med aktiviteter och kajen full med publik under en SM-vecka, den känslan går inte att beskriva. Det är lönen för mödan.
Jag snor ett citat från en gammal bekant – Thomas Walden. ”Att jobba med evenemang – är ett kall i allt vaket tillstånd”. Det var en kommentar från honom när jag postade något på Facebook för ett antal år sedan. Och jag tror den mannen vet vad han talar om.
Nu ska jag kavla upp skjortärmarna och dyka ner i detaljfrågorna inför helgens evenemangsprojekt.
Sa jag att jag älskar mitt jobb?
//Johan Bergerfalk