Förr fanns det ett tydligt och linjärt samband mellan hur mycket reklam som gjordes och hur mycket som såldes av en produkt.
Jag minns mycket väl hur detaljhandeln på 80- och 90-talet kunde annonsera en kampanjvara i dagspress för att direkt se ett försäljningsresultat innevarande vecka, säger Mattias Zingmark.
Numera har marknadsföringen utvecklats och gått via relationsbyggande upplevelser till att fånga dagens situation, där mycket handlar om spridning via sociala medier.
Utmaningen är att alltid skapa trovärdiga, intressanta och relevanta berättelser, som dom så alltid välinformerade kunderna, intresserar sig av och agerar efter genom att återberätta i sina egna kanaler. En typ av digital epidemi helt enkelt. Det är inget som går att planera utan bygger på en stor portion av timing och tur men också av en noggrann social strategi med uthållighet.
Trender uppkommer och sprids blixtsnabbt via sociala medier, allt som oftast utan att företaget eller personerna bakom en produkt lagt några pengar på just den kommunikationen.
– Vi äger inte våra varumärken längre, det gör våra kunder. Det är andra som sprider det, säger Mattias Zingmark.
För att lyckas i denna värld gäller det att skapa berättelser som folk vill sprida via sociala medier, att överraska och underhålla.
– Allt handlar om att kunna fascinera omgivningen. Det är utmaningen. Oftast fastnar vi i tron om att det måste vara stora nyheter, fina bilder eller filmer. Så enkelt är det inte, fortsätter Mattias.
Här kommer några enkla tips för ditt företags sociala plattformar.
- Vi människor gillar att prata med människor – så våga vara närvarande och ha en personlig ton även på företagskontot.
- Transparens engagerar – låt era följare kika in bakom kulisserna.
- Visuellt är viktigt – använd bilder, video och grafik för att fånga in följarnas uppmärksamhet.
- Anpassa efter er målgrupp – vem är det du pratar med och varför? Det finns ingen one-size-fits-all för sociala medier. Utgå alltid från företagets målgrupp, syften och mål.
HAPPY arbetar dagligen med såväl analoga som digitala upplevelser. Är du intresserade av att ta ett grepp om er sociala närvaro får ni gärna diskutera idéer med oss.