Går du i planer att planera en kick-off, ett seminarium eller kanske ett stormöte med alla medarbetare kan det ibland bidra till att anlita ett proffs som kan förstärka det budskap ni vill kommunicera.
– Min erfarenhet är att en extern talare, med rätt ingångsvärden och brief oftast ger en extra kraft till vad som önskas förmedla säger Mattias Zingmark, kreativt ansvarig på HAPPY.
Att ta in en extern föreläsare på ett möte eller konferens kan vara ett sätt att beröra på djupet. En trött chef som personalen lyssnat på tusen gånger har förmodligen svårare att bidra till förändring. En extern röst väcker nyfikenhet. Även det mänskliga mötet är en viktig del, att man faktiskt ser föreläsaren stå framför en. Med föreläsningar får vi nya infallsvinklar och breddar vår kunskap. Att anlita ett proffs som kan förmedla det budskap ni vill kommunicera är en investering som lönar sig, i synnerhet om ni har gjort er hemläxa och är klara över ert syfte och mål med mötet.
Tre tips inför val av talare:
1. Fråga dig själv vilket budskap ni vill att talaren fokuserar på och hur han eller hon kan bidra med till att förstärka den känsla ni vill att medarbetarna ska uppfyllas av. Handlar det om att inspirera medarbetarna inför en förändringsprocess eller att få säljarna att vilja ge det där lilla extra i mötet med kunden?
2. För företag som planerar att arrangera en hel konferensdag med olika talare som avlöser varandra är det ett smart drag att varva interna och externa talare för bästa effekt. När en extern talare äntrar scenen tenderar åhörarna att bli mer uppmärksamma och budskapet sjunker in på ett annat sätt än om en chef eller kollega som inte är professionell talare föreläser eller håller i ett seminarium.
3. Överväg alternativ till namnkunniga talare. En känd talare kan visserligen bidra till att stärka ert varumärke och attrahera kunder och leverantörer som ni gärna vill ha med på exempelvis ett kundevenemang, men en mindre namnkunnig föreläsare ofta kan göra ett minst lika bra jobb till en betydligt lägre kostnad.
Ta hjälp av HAPPY, så tar vi fram förslag som passar just ditt nästa möte!