Alla annonsköpare strävar efter så effektiv annonsering som möjligt. Den starkaste trenden idag är Native-annonsering, det vill säga redaktionella annonser med ett innehåll utformat så att det smälter in i sin omgivning. Om Native-annonser ska fungera så är vår erfarenhet att det finns några vitala saker att tänka på.
Innehållet i annonserna ska ge ett tydligt värde till läsarna. Det måste utgå ifrån deras intressen och behov. Blanda gärna Native-annonsers innehåll så att du inte enkom nyttjar text och stillbilder. Videos i sociala flöden har oftast en bättre effekt eller är en bättre upplevelse för läsaren. Var tydlig med dig som avsändare. Dels för att läsaren eller besökaren ska förstå vem som står bakom materialet men även för att betraktaren numera vet att det är en köpt annons, det är inget att hymla med!
Poängen med redaktionell annonsering är att den ska kännas relevant för läsaren, inte att den ska kamoufleras så att läsaren inte ser att det är en annons. Relevansen ska vara större än motståndet mot en annons, så att läsaren klickar på den som ett medvetet val. Lyckas du med det har du fått ett kvalificerat urval av läsare som tar till sig din annons.
HAPPYs 6 tips på en lyckad redaktionell annons.
- Var noga med att innehållet verkligen är redaktionellt. Ämnet, vinkeln, förhållningssättet – allt ska vara journalistiskt genomfört.
- Ha bra bildmaterial med ett journalistiskt bildspråk alternativt infografik.
- Anpassa annonsen till platsen: språk, tilltal, bilder, typografi. Studera miljön där du ska annonsera.
- Lägg ned mycket arbete på rubrik, ingress och bild.
- Bestäm vad du vill med annonsen, i första hand läsa och ta del av budskapet, det vill säga engagera sig i varumärket? Då är det ett bra val att låta artikeln ligga i tidningens egen miljö. Vill du driva trafik till en egen kanal, till exempel din blogg? Då ska klicket leda direkt dit.
- Ha en tydlig väg vidare på landningsplatsen, en så kallad call-to-action. Vad vill du att läsaren ska göra efter att ha läst ditt redaktionella material? Beställa en e-bok? Prenumerera på ditt nyhetsbrev? Fördjupa sig i ämnet? Ta kontakt för rådgivning? Var tydlig och gör det enkelt för läsaren.
HAPPY älskar att berätta berättelser. Kontakta oss gärna om du vill ha hjälp med innehåll och kanalval.