Om vi backar bandet inte alltför många år var besöksnäringen i många svenska kommuner likställt med ”kul på stan” eller en näring som man helt enkelt inte såg som just en näring. Anledningen till detta är nog att branschen historiskt haft svårt att påvisa de effekter som den genererar för samhället. Idag är det annorlunda! Näringen har fått den plats den förtjänar på många av de politiska agendorna runt om i landet.
I veckan kom statistik från Statistiska centralbyrån för 2019 som påvisar att riket i stort ökar i logibeläggning, detsamma gäller för Östergötland och inte minst Norrköping. Fantastiskt kul! Massor av nya besökare har inte bara bott på hotell, dom har köpt glass på Halvars, tagit en matbit på Brödernas Café, köpt en snygg designprodukt hos Vera Design och kanske vinkat av Norrköping en sista gång när man tankade vid Stockholmsrondellen på vägen hem. Kort och gott, man har spenderat i Norrköping.
Min analys av det, fantastiska, lokala resultatet tillika ökningen är:
1. O-ringen
2. Några riktigt stora kongresser på Louis De Geer
3. Och så Kolmården förstås, som 2019 fick ”all time high” i besökare till vår fina park. Mycket beroende på en produkt som ständigt utvecklas och ett mediokert sommarväder som lockade långt över 700 000 gäster. Magiskt!
En mer långsiktig analys är att staden är i stort behov av att attrahera externa stora evenemang som driver besöksvolym år efter år, oavsett om det är idrott-, musik-, kommersiella- eller kulturevenemang. Eller om det är konferenser och kongresser, det är ett måste för en positiv utveckling enligt min mening.
Vädret kan vi inte påverka, det är fakta. Men vädret är till viss del, dessvärre, en faktor för framgång hos besöksnäringsmotorn Kolmården. Det kommer påverka besöksflödet upp och ner.
Om man för en stund lägger bort alla hårda fakta och pratar mjuka värden så fyller branschen en otroligt viktig roll utifrån en rad andra aspekter. Min mening är att den stolthet man bygger i en stad genom evenemang går inte att mäta. Den attraktivitet och den positionering man skapar för platsvarumärket, går inte heller att köpa för pengar eller för den sakens skull mätas i SCB siffror.
Som stolt Norrköpingsbo och med ett stort hjärta för staden, är det min förhoppning att besöksnäringen får den plats den förtjänar på den kommunala och politiska agendan för många år framåt.
Tillsammans kan vi skapa en positiv framtid, en glad stad är en bra stad!
Be HAPPY, Stefan Papangelis